Thursday, August 18, 2011

Cinta Dari Ilahi (Part 2)

~Assalamualaikum wbt~
~Sambungan daripada Part 1.

"Astaghfirullah Al Azim! Bawa mengucap awak."

Di kala itu, Zaki terus tersedar daripada kesilapannya. Sungguh kini nafsu hampir berjaya mengawalnya. Syaitan pula pasti ketawa dengan riangnya. Berkali-kali Zaki beristighfar. Sungguh nasibnya baik kerana Suhaila sempat menyedarkannya.

'Sorry.. Saya.. Haih.. Awak, saya ingat nak bawa awak pergi rumah Maksu. Kita pergi Sabtu ni ek."

Suhaila bersetuju dengan cadangan Zaki. Memang Suhaila sudah masak dengan sikap Zaki. Pabila Zaki dalam masalah, pasti dia akan bertemu dengan Maksunya. Sejak kecil lagi Zaki sangat rapat dengan Maksu sehinggakan Suhaila sendiri sudah mengenali Maksu dengan lebih rapat. Namun, mampukah Maksu menyelesaikan masalah mereka berdua?

***

"Makan.. Makan.. Jangan malu-malu tau.."

Sungguh berselera Zaki dan Suhaila menjamah makanan masakan Maksu. Anak-anak maksu juga tumpang sekaki. Paksu pula tiada kerana sibuk mencari rezeki buat keluarganya yang tercinta. Zaki rindu. Rindu akan masakan Mamanya. Sedang Suhaila menyuapkan nasi ke mulutnya, anak bongsu Maksu, Farah hanya termenung melihat wajah Suhaila.

"Kakak ni nanti kahwin dengan Abang Zaki ek?"

Dan tika itu jua, Suhaila terhenti daripada menyuapkan nasi ke mulutnya. Sunyi. Farah memandang sekeliling dengan hairan. Maksu memberi tanda isyarat kepada anak sulongnya, Raihan. Dia yang memahami tanda isyarat tersebut, terus mengajak adik-adiknya ke bilik.

"Kamu berdua serius nak kahwin?"

Kali ini, Maksu tampak lebih serius. Tiada senyuman terukir pada bibirnya. Suhaila hanya mampu tunduk membisu. Zaki termenung jauh pada makanan yang berada di hadapan matanya. Masih sunyi sepi.

"Maksu pun kenal Zaki kan. Zaki bukan jenis yang main-main."

Maksu mengangguk kecil. Tiba-tiba lagu 'Tanpa' nyanyian 6ixth Sense dimainkan. Datangnya daripada handphone Zaki. Mata Zaki terbeliak memandang skrin di handphone. Dari sudut pandangan Maksu, dia boleh mengagak siapa yang menelefon anak saudaranya itu.

Zaki menjawab panggilan dengan memberi salam. Terdengar Zaki merendahkan suaranya, mungkin tidak mahu orang lain mendengar perbualannya. Namun, Zaki secara tiba-tiba menghulurkan handphone kepada Maksu.

"Assalamualaikum."
"Waalaikumussalam. Pe'ah! Kau jangan masuk campur dalam urusan anak-anak Akak. Akak ni mak dorang jadi Akak tahu macam mana nak jaga anak sendiri!"

Kasar. Sungguh Maksu terasa dengan kata-kata kakaknya tadi. Namun, dia cuba bersabar. Api tak boleh dilawan dengan api.

"Akak. Akak pun tahu kan si Zaki ni. Dia kan rajin datang ke sini."
"Hei. Akak tahulah dia bawa perempuan tu kan? Kau pujuklah Akak macam mana pun. Sampai Akak mati pun, Akak takkan pernah restu hubungan dorang!"

( Insya-Allah, bakal bersambung. Wassalam~)

0 0000 je berani komen: