Sunday, August 21, 2011

Cinta Dari Ilahi (Part 5)

~Assalamualaikum wbt~
~Sambungan daripada Part 4...

"Ma.. Maksud.. awak?"

Zaki mulai tergagap. Hatinya benar-benar luluh. Sungguh cintanya belum terkikis lagi daripada Suhaila. Adakah selama ini Suhaila telah curang kepadanya? Mempermainkan hatinya?

"Zaki, jangan salah faham. Sebenarnya, sebulan lepas ada orang datang meminang. Parents saya tak kasi saya tolak dulu. Jadi, lepas kejadian hari tu..."

Tika itu, Zaki mulai faham. Namun, terasa sukar benar untuk menerima hakikat tersebut. Baru sahaja seminggu. Kini, Suhaila sudahpun menjadi tunangan orang. Umur mereka berdua pun sudah mencecah lebih 30 tahun.

"Saya restu hubungan awak dengan tunang awak tu. Tahniah."

Zaki mengucapkan kata-kata itu dengan ikhlas. Sukar namun perlu. Inilah kebenaran dunia.

"Saya rasa dialah jodoh awak yang terbaik. Semoga awak bahagia sentiasa."

"Zaki.. Saya cuma nak cakap satu je.."

Terdengar esakan kecil dari talian saya. Zaki cuba menahan. Menahan daripada menonjolkan kesedihannya. Namun, dalam masa sama, dia gembira buat Suhaila.

"Carilah pengganti saya dan hiduplah bahagia."

Zaki terdiam. Dia cuba berfikir sejenak. Menenangkan fikirannya.

"Baiklah.. Semoga kita mencapai kebahagian yang dijanjikan tu, Insya-Allah."

***

Sudah hampir 5bulan lamanya. Zaki semakin hari semakin matang. Imannya bertambah kental. Cinta kepada Ilahi melebihi segalanya. Hati Mama Papa sering dijaga. Namun hanya Allah swt yang mengetahui keikhlasan hatinya.

Suatu hari, Allah swt menguji keimannya. Papa terjatuh dari tangga dan kakinya patah. Mama tidak mampu untuk menjaga Papa kerana faktor usia. Zulaikha pula jauh di Sarawak. Hanya Zaki menjadi harapan.

Ke mana sahaja Papa pergi, Zaki ikut. Apa sahaja permintaan Papa, Zaki akur. Bukan mudah untuk menjaga Papa. Namun, bila dikenang semula, Papa menjaganya sejak dia lahir lagi. Bertahun-tahun lamanya Papa menjaganya tanpa sebarang aduan. Zaki sedar akan statusnya dan dia terus menjaga Papa dengan seikhlas hatinya.

"Kamu ada contact lagi dengan Suhaila?"

Tiba-tiba Papa bertanyakan soalan tersebut. Zaki terdiam. Ditarik nafas sedalam-dalamnya.

"Dah lama putus contact pun, Papa. Dia pun dah jadi isteri orang."

Jawapan itu tiada nada sedih. Sejujurnya, Zaki benar-benar gembira buat Suhaila. Suami Suhaila juga seorang yang baik. Malah jauh lebih baik daripada dirinya. Sungguh dia tidak menyalahi Papa Mama kerana tidak merestui hubungan mereka berdua. Suhaila kini bahagia. Dia juga bahagia buatnya.

"Petang ni, Papa ingat nak pergi rumah sorang kenalan Papa tapi jauh sangat. Dekat Johor. Zaki boleh tolong hantarkan Papa?"

Papa tukar topik pula. Zaki hanya mengangguk, akur pada permintaan Papanya itu.

***

"Rumah siapa ni, Papa? Tak pernah datang pun sini."

"Oh.. Ni rumah Pak Hadi. Dia dulu jaga Papa masa kecil-kecil. Papa pernah bawa kamu ke sini dulu tapi masa kamu kecil. Kadang-kadang Papa datang ziarah. Tapi tiba-tiba terbuka hati nak datang ke sini."

Zaki hanya sekadar mengangguk. Rumah itu tidaklah besar mana. Sekadar rumah teres. Kecil sahaja halaman rumah itu. Namun, dia tidak suka memperlekehkan sesiapa. Rumah kecil ke, rumah besar ke, semua status manusia itu sama.

Kerusi roda Papa ditolak ke arah pintu pagar tersebut. Butang loceng ditekan. Zaki hanya menunggu akan seseorang untuk membuka pintu rumah tersebut. Setengah minit menunggu, sesusuk tubuh badan yang kecil keluar dari rumah itu. Dia mengukir senyuman.

"Assalamualaikum, Uncle. Marilah masuk."

"Waalaikumussalam. Atuk kamu ada kat rumah ke?"

"Ada. Saudara mara yang lain pun ada sekali."

Zaki menggunakan kudratnya untuk menolak kerusi roda Papa ke dalam rumah. Dipimpin Papa pula untuk duduk di atas sofa. Terlihat seorang lelaki tua dalam lingkungan umur 70-an keluar dari bilik. Papa dan lelaki itu bersalaman. Beberapa orang di dalam rumah itu menyalam Papa dan Zaki. Tampak mereka mesra orangnya.

"Kamu ni Lan. Lama betul tak datang sini. Apa khabar kamu sekarang?"

"Baik-baik je, Alhamdulillah. Ramai saudara mara datang. Ada kenduri ke?"

"Ada ler sikit. Untuk si Rabiatul. Dia dah tak mengajar kat sini. Kena pindah kat KL pula. Jadi nak buat kenduri doa selamat."

"Syukur, Alhamdulillah. Rabiatul tu dah besar dah. Terkejut betul saya bila hari tu terserempak dengan dia kat KL."

"Haha! Anak kamu tu pun dah nampak besar. Kali terakhir jumpa dia pun masa tu kecil lagi."

Zaki hanya tersengih-sengih pabila Pak Hadi memandang wajahnya. Segan-segan silu juga ada. Tiba-tiba seorang wanita yang sudah berusia mendekati Zaki. Zaki hanya tersenyum. Mungkin anak Pak Hadi.

"Kamu ni dah berpunya ke belum, nak? Muka handsome macam ni, takkan lah membujang lagi?"

"Setakat ni, saya single je Makcik." Zaki masih lagi tersengih-sengih.

"Bagus ler macam tu. Si Rabiatul tu pun single. Lan, apa kata kita jodohkan anak-anak kita, nak?"

"Saya setuju je, Kak!"

Mereka mulai ketawa. Zaki pula sudah segan silu apabila diusik sebegitu. Tampak bahagia sahaja keluarga di rumah ini.

"Oh, diam-diam Ibu usik pasal Rabiatul ek."

Terlihat Rabiatul sedang menatang dulang ke arah Papa Zaki. Cawan berisi teh dihulurkan kepadanya. Setelah itu, dihulurkan pula kepada Zaki. Saat itu mereka berbalas senyuman.

"Hep! Jangan nak menggatal kat situ ek.. Haha!"

Kakak Rabiatul pula mengusik. Mereka berdua mula tersipu-sipu malu. Melihat keluarga itu, dia terasa bahagia. Rumah yang sentiasa ceria. Rabiatul tidak seperti Suhaila. Suhaila seorang yang sentiasa lemah lembut dan mejaga tata tertib. Rabiatul pula tampak mesra. Sangat FRIENDLY!

Papa memandang wajah Zaki lama sambil mengukir senyuman. Hatinya senang. Melihat Zaki lama merenung wajah Rabiatul yang melayan usikan keluarganya.

(Insya-Allah, bersambung. Terima kasih sebab sudi baca. Wassalam~)

0 0000 je berani komen: