Monday, August 22, 2011

Ulasan Tentang Cinta Dari Ilahi

~Assalamualaikum wbt~
~Akhirnya, siap gak cerita Cinta Dari Ilahi. Bukan senang ler nak buat. Nak atasi kemalasan ler. Nak atasi kebuntuan idea. Macam-macam ler nak kena atasi. Kenapa aku beria-ria na buat cerita ni?

Untuk pengetahuan semua cerita ni sebenarnya daripada kisah yang benar. Betul! Tak tipu! Memang cerita ni betul. Cuma, ada beberapa benda yang terpaksa aku edit. Aku juga sebagai saksi kebahagian watak Zaki dan Rabiatul. Romantik tol dorang. :)

Tapi sebab apa aku pergi hebohkan cerita ni? Aku sebenarnya dah lama nak cerita tapi tak tahu macam mana. Jadi, dengan cara bercerpen, aku sebarkan kepada semua. Kita tahu ramai orang sekarang ni couple. Tapi berapa ramai yang akan bertahan hingga ke jinjang pelamin. Sedangkan watak Zaki bercouple dengan Suhaila selama 10tahun pun. Sebab tiada jodoh, dorang tidak bersama. Tetapi perkenalan antara Zaki dengan Rabiatul, walaupun sebentar tetapi kerana itulah jodoh dorang, dorang kahwin.

Kalau tiada jodoh, bertahan lama sekali pun, pasti tidak akan bersama. Tetapi jika ada jodoh, berpisah jauh lama pun, Allah akan mempertemukan kita jua. Itulah ayat Mak aku. Percayalah kepada kuasa Allah. Jangan disebabkan baru clash dengan awek/pakwe korang tu, korang dah sedih bagai. Dia bukanlah jodoh kita tapi akan hadir seseorang yang jauh lebih baik daripadanya.

Dan jangan lupa gak! Cinta kepada Allah itulah mesti diutamakan. Pabila Zaki semakin dekat kepada Allah, akhirnya Allah telah menemukan dia dengan jodohnya. Jodoh yang lebih baik daripada orang yang dicintainya dulu. Mostly, janganlah pilih seseorang itu dari segi harta. Harta takkan kekal selamanya. Kalau satu hari nanti, Allah tarik nikmat tu macam mana?

Aku tak sure kalau cerpen ni best ke tak. Memang aku tak berapa reti sangat. Hehe.. Tapi harap cerpen ni dapat menjadi pedoman buat semua. Cinta dari Ilahi, itulah yang terbaik. Renung-renungkan. :) Wassalam~

*Kalau nak baca, ini list dia.


p/s : Terasa nak buat cerita pasal pertemuan Mak Ayah aku. Hehehehe..

0 0000 je berani komen: