Saturday, October 8, 2011

Karma ( Part 9 )

~Assalamualaikum wbt~


( Sambungan daripada Part 8 )

Badan Aina menggigil secara tiba-tiba. Anak matanya beralih ke arah suara tadi. Bibirnya juga semakin kering. Air mata sudah mengalir membasahi pipinya. Jantung berdegup kencang malah seribu kali lebih laju kencangnya.

"Ke... ke.. napa?"

"Memang patut diorang terima nasib macam ni. Keseronokan... Membutakan mata manusia."

"Tapi kenapa Huda?? Huda tu sepupu aku! Sepupu aku, SAIFUL !!"

Saiful ketawa berdekah-dekah. Dia berdiri sambil memegang pisau di tangannya. Aina cuba berdiri namun badannya telah diikat pada kerusi. Saiful mendekati gadis yang berambut ikal mayang tadi. Terlihat Fazira masih lagi menangis teresak-esak.

"Kenapa libatkan Fazira? Kau patut tak bawa aku ke sini. Aku boleh bawa kau ke polis !"

"Fazira tau kau nak settlekan kes ni jadi aku tak boleh biarkan dia lepas."

Aina memandang wajah Fazira. Masih lagi menangis gadis sunti itu. Aina terasa benar-benar bersalah. Dia yang melibatkan Fazira. Melibatkan Fazira dalam semua ini. Sepatutnya, dia biarkan sahaja pihak polis menyelesaikan kes ini.

"Kenapa Saiful? Kenapa kau buat macam ni? Kau bukan jahat, kau baik !"

"Kau nak tau kenapa? Okay.. Aku cerita kisah aku 10 tahun dahulu.."

***

Tika itu, umurnya masih lima belas. Adiknya pula masih kecil, umur sekitar sepuluh tahun. Saiful benar-benar sayang akan adiknya, Baizura. Dia sanggup buat apa sahaja demi adiknya yang tercinta.

Namun, semenjak dilahirkan tidak pernah dia kenal akan bapa kandungnya. Tidak pernah ibunya beritahu. Memang tidak mustahil. Ibunya mencari duit dengan menjual badannya kepada lelaki jantan yang tidak bermoral.

"Ibu.. Tolonglah berhenti ibu. Kita memang takde duit tapi kalau cari duit macam ni, duit tu jadi haram. Saiful sayang ibu. Saiful tak nak ibu masuk neraka."

Puas Saiful memujuk ibunya yang tercinta. Hingga dia menangis meminta ibunya itu berhenti daripada melakukan perkara berdosa itu. Namun kata-kata Saiful hanya bagaikan mencurah air ke daun keladi. Ibunya langsung tidak mendengar malah memarahinya.

"Dengar sini, Saiful! Ibu dah takde cara lain lagi nak cari duit untuk kita semua. Ikutkan Ibu, Ibu rasa nak buang je kamu dengan Baizura. Nasib baik Ibu ni ada hati lagi tau! Kalau nak sangat Ibu berhenti, tunggu sampai Tuhan hancurkan badan Ibu ni dulu!"

Semakin sebaklah hati Saiful mendengar kata-kata ibunya. Namun cuba disembunyikan. Setiap kali ke sekolah, dia pasti menangis. Menangis setelah mempelajari pendidikan Islam. Tidak sanggup melihat ibunya itu dicampak ke alam neraka. Hina manapun ibu di mata manusia lain, dia tetap ibunya.

Suatu hari, dia pulang ke rumah. Terkejut melihat adiknya, Baizura menangis teresak-esak di bilik dalam keadaan separuh telanjang. Saiful cuba menenangkan adiknya namun semakin kuat pula Baizura menangis.

"Kau jangan nak manjakan adik kau tu sangat. Kalau Ibu sorang je kerja, tak terdaya nak tampung kamu."

Saat itu, Saiful sudah faham akan kata-kata ibunya. Dia juga turut menangis sambil menutup badan Baizura dengan kain selimut. Saiful memeluk erat badan Baizura yang masih tidak berhenti menangis. Mata Saiful memandang wajah ibunya. Ibunya terus berpaling tanpa rasa kasihan sedikit pun buat anak-anaknya.

Baizura terus dijadikan makanan rakusan manusia yang berhati binatang. Saiful cuba menghentikan segalanya namun, setiap kali pelanggan tiba, ibunya akan menguncikan Saiful di biliknya. Sebaik sahaja dilepaskan, terus Saiful mencari adiknya yang menangis.

"Sakit, abang.. Sakit.."

"Gigit tangan abang."

Saiful menghulurkan tangannya, biar adiknya melepaskan rasa kesakitan pada gigitan. Sungguh Saiful terasa benar akan kesakitan itu namun dia sudah buntu, tidak tahu apa yang perlu dibuat. Setiap malam pasti diusap kepala adiknya di bilik kurungan. Pernah mereka cuba melarikan diri namun ibunya akhirnya bertindak untuk mengurung mereka berdua.

"Baizura sayang abang.."

"Abang pun sayang Baizura.."

Tiada hujan, tiada ribut. Sungguh terkejut Saiful apabila terlihat Baizura mati tergantung di hadapan matanya. BAIZURA TELAH BUNUH DIRI ! Saiful meraung tidak ingat dunia. Dipeluk jasad adiknya yang tercinta. Hati mana tidak hancur melihat adik sendiri mati di depan mata.

Semenjak itu, hati Saiful sudah kosong. Terasa lemah benar semangatnya. Ibunya berpura-pura konon bersedih hati akan kehilangan Baizura, bagi meminta simpati daripada jiran sekampung. Pasti jiran-jiran akan memberinya sedikit wang.

"Baizura... Kenapa bunuh diri? Nanti kita tak jumpa kat syurga... Syurga.. Syurga.. "

Saiful bermonolog sendiri. Matanya terpandang sesuatu di atas meja dapur. Dia bangkit mendekati objek tajam tersebut. Sebilah pisau yang tampak baru sahaja diasah. Saiful membelek-belek pisau tersebut.

"Syurga... Syurga..."

( Insya-Allah, akan bersambung. Terima kasih sebab sudi baca. Wassalam. )

0 0000 je berani komen: