Friday, February 18, 2011

Perlu Ke Duduk Dalam Group Je?

~Assalamualaikum wbt~


~Sebenarnya, aku tak tahu nak kasi tajuk yang mengancam sikit tapi memang takde idea. Huhu.. Selalu kalau kita pergi tempat baru, kita tak kenal sesiapa dekat sekeliling kita. Kalau kita ni friendly, of course tak sampai sehari, mesti dah boleh dapat kawan. Kalau kita jenis pendiam??

Aku nak cerita tentang satu keistimewaan kat satu sekolah aku ni. Sorry sebab tak dapat bagitahu sekolah mana tapi aku cuma boleh cakap sekolah tu tempat aku study masa aku form 4 and 5. Aku rahsiakan ada lah sebabnya. Sorry okey. Fikir positif! Benda ni pun memang Mak aku sendiri akui. Apa yang paling aku suka tentang sekolah ni, pelajar-pelajar dia memang friendly sangat. Baru je seminggu dekat situ, aku dah berbaik dengan semua orang. Kalau dekat luar pun, diorang friendly. Macam sekali ada program dengan SASER, kitaorang semua okey sangat dengan pelajar sekolah lain. Aku pun tak rasa kekok sangat bila dengan diorang tapi aku belum dapat lagi nak improvekan diri macam diorang.

Okey.. Itu pasal pelajar sekolah aku. Aku nak cerita pasal kisah aku ni pula. Disebabkan aku ni kurang cakap dengan orang yang aku tak kenal, aku ni kadang-kadang, sendiri-sendiri je. Bukannya aku sombong tapi kebanyakan orang, diorang pergi tempat tu macam contoh tuisyen, mesti pergi dengan kawan-kawan. So, diorang akan pergi dengan group diorang and susah sangat nak bercampur dengan orang lain. Macam contoh dekat Kelas Komputer aku ni. Aku pergi sini pun memang sorang-sorang. Yang perempuan dalam kelas aku, diorang pergi dengan member-member and stick dengan member diorang ni. Aku? Terpinggir lah.. Huhu.. Tapi ada beberapa lelaki, okey lah dengan aku. Tapi takkan aku nak duduk and lepak dengan dorang kan? Mesti orang fikir lain.

Memang kalau perlu, aku akan cakap dengan diorang. Tapi diorang tetap juga dengan member diorang. Maybe dorang ingat aku sombong ke.. Atau diorang tak nak aku join diorang ke, aku pun tak sure. Hari ni, masa kelas komputer, ada seorang pelajar baru. Dia duduk sebelah aku. Dia tak tahu apa-apa pasal Illustrator jadi aku tolong. Kitaorang pun bercakap-cakap. Nasib dia baik sebab duduk sebelah aku. Itupun, aku baik sebab nak tolong dia. Aku bagi dia pinjam nota Illustrator lah semua. Dia tu pelajar India. Budak perempuan India yang lain tak join dia pun. Kesian aku tengok.

Sepatutnya, kita tak boleh lah buat macam tu ek. Jangan abaikan orang. Bukan aku cakap macam ni supaya kasihankan orang macam aku ni. Tak salah kan kalau ada kawan baru. Macam aku kat sekolah lama dulu. Ada seorang pelajar ni sorang-sorang je. Memang kesian sangat dengan dia. Jadi, kalau nak buat group, aku akan ajak dia. Bukan aku nak cakap aku ni baik. Aku pun bukan baik sangat. Tapi tak salah kan kalau berbaik dengan orang lain? Mungkin dia bukan sombong tapi sebenarnya pemalu untuk start berkenalan.

Lagipun, orang yang korang anggap best friend forever tu tak semestinya akan terus bertahan dengan korang. Maybe orang yang korang nampak diam and sorang-sorang tu, jauh lebih baik daripada kawan korang tu. So, guys. Janganlah pinggirkan orang macam kitaorang nie okey. Kalau nampak orang tu diam, apa salahnya jadi friendly. Maybe deep down dia pun friendly juga. Budi bahasa kan amalan kita. Ada kena-mengena ke? Apa-apa je lah.. Hehe.. Wassalam~

0 0000 je berani komen: